تایید دستگاه Dexcom G5 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

20 دسامبر 2016- سازمان غذا و داروی آمریکا روز سه شنبه دستگاه نظارت مداوم بر قند خون Dexcom G5 را برای تصمیم گیری در مورد دوز انسولین به تنهایی و بدون نیاز به آزمایشات قندخون اضافه بوسیله ی گلوکومتر خانگی، تایید نمود.

 تاکنون افرادی که از مانیتورهای مداوم قند خون(CGM)استفاده می کردند به منظور تصمیم گیری در مورد دوز انسولین برای هر وعده‌ی غذایی یا برای کنترل قندخون بالا، نیاز به استفاده از تست خون با استفاده از گلوکومتر و سوراخ کردن نوک انگشت برای تهیه ی یک قطره خون داشتند اما  سازمان FDAاعلام کرد افرادی که از دستگاه مانیتور مداوم قندخون Dexcom G5استفاده می‌کنند، تنها هر 12 ساعت یکبار یعنی دو بار در روز برای اطمینان از کالیبراسیون این دستگاه نیاز به انجام خونگیری از نوک انگشت و آزمایش قندخون دارند.

دستگاه Dexcom G5از طریق یک حسگر کوچک که در زیر پوست قرار می گیرد، مقدار قند موجود در خون را اندازه گیری می‌کند. این حسگر به طور مداوم بر مقدار قندخون نظارت کرده و این اطلاعات را از طریق یک فرستنده که بروی پوست قرار دارد به یک گیرنده ی اختصاصی که قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها را دارد، ارسال می کند. هنگامیکه قند خون در خارج از محدوده‌ی هدف باشد- بیش از حد بالاتر یا پایین‌تر از مقدار طبیعی- گیرنده و دستگاه موبایل زنگ هشداری را به صدا در می آورند که فرد مبتلا به دیابت(یا والدین نوزادان یا کودکان دیابتی) را از مشکل موجود آگاه می سازد. افت قند خون منجر به بروز عوارضی همچون سرگیجه و ضعف و افزایش قندخون به مرور زمان منجر به بروز عوارضی مانند مشکلات کلیوی، مشکلات بینایی و قلبی عروقی می‌شود.

 Alberto Gutierrezمدیر دفتر آزمایشگاه‌های تشخیصی و سلامت رادیولوژیک در FDAمی‌گوید: اگرچه هنوز به تست قند خون توسط گلوکومتر برای کالیبراسیون Dexcom G5نیاز داریم اما این دستگاه با خوانش مقدار قندخون در زمان واقعی می تواند مدیریت دیابت را بهبود بخشد.

سازمان غذا و داروی آمریکا قبل از صدور مجوز استفاده از Dexcom G5برای تصمیم گیریهای درمانی، نتایج دو مطالعه‌ی بالینی در این زمینه را بررسی کرد. در این مطالعات 130 کودک مبتلا به دیابت که 2 سال یا بیشتر سن داشتند، از این تکنولوژی استفاده کردند و هیچ عارضه‌ی جانبی در این مطالعات گزارش نشد.

 گویترز می‌گوید: FDAسخت در تلاش است تا از اثر بخشی، دقت و ایمنی تکنولوژیهای جدید که بار مدیریت روزانه‌ی این بیماری را کاهش دهند، اطمینان یابد.

 منبع:

www.drugs.com